مجله سیم کارت

علت گران شدن گوشی ها در سال جدید

0 289

علت گران شدن گوشی ها در سال جدید

 

با توجه به گزارش سایت سیم کارت و تصورات حاکی از این است که با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی اسفند ماه ، واردات موبایل با ارز نیمایی جدید قیمت اولیه را برای تامین‌ کننده بالا تر خواهد برد . حدود 20 درصد افزایش قیمت در انتظار بازار گوشی موبایل می باشد.با توجه به افزایش قیمت جهانی ، و طبق مشاهدات از عضو انجمن وارد کنندگان موبایل ، امکان افزایش 15 درصدی قیمت گوشی‌ های موبایل چینی در بازار ایران در مدت کوتاهی قابل مشاهده خواهد بود . بنابراین حدود 20 درصد افزایش قیمت در انتظار این بازار خواهد بود و علت گران شدن گوشی ها این است .

 

طبق گزارشات احسان علوی‌ نسب عضو انجمن وارد کنندگان گوشی تلفن همراه . و با توجه به شیوع ویروس کرونا و متوقف شدن روند تولید موبایل در کشور چین . بی شک افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت گوشی‌های موبایل در برندهای چینی مهم در بازار ایران را مشاهده خواهیم نمود. این عضو انجمن وارد کنندگاه گوشی تلفن همراه در ادامه بیانات خود خاطر نشان کردند . که: به‌خاطر نقش مهم و کاربردی کشور چین در تامین قطعات سایر برندها . بی شک شاهد افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت گوشی‌ های موبایل از سایر برندها در بازار جهانی خواهیم بود.

علت گران شدن گوشی ها در سال جدید

وی با اشاره به وضعیت بازار گوشی موبایل در ایران اضافه کرد . در حال حاضر هنوز کالاهای واردشده با نرخ سابق ارز نیمایی موجود هستند . افزایش قیمت‌ گوشی ها، تنها بت علت افزایش قیمت بازار جهانی می باشد. از این رو پیش‌ بینی می‌شود . با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی اسفندماه، واردات موبایل با ارز نیمایی جدید قیمت اولیه را برای تامین‌کننده بالاتر برده . شاید چیزی حدود 20 درصد افزایش قیمت در انتظار بازار گوشی های موبایل باشد.

احسان علوی نسب عضو انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه، در ادامه صحبتهای خود خاطرنشان کرد . که : در نظر داشته باشید که معیارهای دیگری مثل کاهش تقاضا به‌دنبال خارج شدن موبایل از اولویت سبد خرید مشتریان در روزهای بحرانی و شرایط بحرانی در مبحث عرضه . و همچنین لغو پروازها و مسائل مربوط به تخصیص ارز نیمایی، تاثیر مستقیمی بر روند افزایش قیمت‌ گوشی ها دارد و از اینرو تمام  پیش‌بینی ها  را در این عرصه دشوارتر می‌کند.

افزایش قاچاق گوشی

در همین راستا و طی افزایش احتمال قاچاق و همچنین  ورود کالاهای غیر قانونی،  هشدارهای اساسی نیز در این رابطه و با توجه به شرایط فعلی وجود دارد. در واقع با توجه به اظهارات علوی نسب، مزیت رقابتی واردکنندگان در این بازار تا اینجا در اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد و همچنین هزینه‌های رجیستری بوده . که با توجه به افزایش نرخ ارز نیمایی، اگر افزایش قیمت‌ها بی‌رویه و کنترل‌نشده پیش برود . ممکن است این مزیت رقابتی کمرنگ‌تر و واردکنندگان کالای قاچاق و مسافری، دست به سودجویی بزنند.

و از آن‌جایی که پلتفرم‌ های فروش عمده موبایل مستقیما واردکننده را به فروشنده متصل می‌کند . در این شرایط با حذف واسطه‌ها می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از احتکار داشته باشند. چرا که خریدها در این پلتفرم‌ها به‌صورت روزانه صورت می‌گیرد . شفافیت در ارائه قیمت‌ و امکان رصد نوسانات بازار، جلوی افزایش قیمت ناگهانی و یک‌شبه را می‌گیرد.

وی در انتها خاطر نشان کرد : حضور پلتفرم‌های آنلاین برای فروش موبایل و تجهیزات جانبی، کاهش خطر شیوع بیماری کرونا را در نتیجه‌ خرید غیرحضوری نیز به همراه خواهد داشت .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.