مجله سیم کارت

امکان دسترسی مجدد سیم‌کارت سلب امتیاز شده چگونه است؟

19 36,593

طبق مصوبه‌ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه سیم‌کارتی به مدت 90 روز بلااستفاده بماند ، اپراتور مجاز می‌شود نسبت به سلب امتیاز سیم کارت آن اقدام کند. آمارهای روی سایت وزارت ارتباطات گویای آن است که از میان سیم‌ کارت‌ های فعال کشور حدود نیمی از آن ها خاموش هستند . این در حالی است که نامبرینگ ، یک ثروت ملی محسوب می‌شود . بر همین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال گذشته به واسطه‌ ی مصوبه‌ در صورت عدم استفاده مشترکان از سیم‌کارت‌ ها ، پس از مدت 90 روز اپراتور بتواند به سلب امتیاز از آن بپردازد .

حال بیش از یک سال از تدوین این مصوبه می گذرد و در این مدت اگر چه به نظر می‌ رسد اپراتورها برای سلب امتیاز از سیم کارت ها سعه صدر خوبی نشان داده‌اند . اما کم و بیش مشترکان غیرفعال با مشکل سلب امتیاز خط های خود مواجه شده‌اند . طبیعی است که بسیاری از این افراد سوال داشته باشند که آیا امکان دسترسی مجدد به شماره قبلی پس از سلب امتیاز همچنان وجود دارد؟

امکان دسترسی به سیم کارت سلب امتیاز شده وجود دارد؟

در این زمینه اپراتور اول ارتباطی کشور یعنی شرکت همراه اول ( MCI ) برای سیم‌ کارت‌ های دائمی خود مهلتی شش ماهه ارائه کرده است . در شرایطی که مشترکی از سیم کارت همراه اول دائمی خود به مدت شش ماه هیچ استفاده‌ ای اعم از (تماس، ارسال پیامک، پیامک تصویری یا استفاده از اینترنت) نداشته باشد . پس از مدت شش ماه نسبت به سلب امتیاز خط او اقدام خواهد کرد.

اگر این مشترک بخواهد بار دیگر مالکیت خط خود را به دست بگیرد و از همان شماره استفاده کند . در صورتی که هنوز شماره‌اش واگذار نشده باشد . می‌تواند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین و پرداخت مبلغ 9500 تومان بار دیگر شماره خود را فعال کنند. البته باید دقت داشت که اگرچه بازگرداندن شماره‌ها به صاحب اول آنها اولویت دارد . اما این اتفاق تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که سیم‌کارت واگذار نشده باشد.

این‌که چه مدت طول می‌کشد تا سیم‌کارت وارد شبکه توزیع شود هم موضوعی است . تصمیم‌گیری درباره‌ی آن برعهده اپراتور است و نمی‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد.

سلب امتیاز سیم کارت همراه اول اعتباری

در ارتباط با سیم‌کارت‌ همراه اول اعتباری نیز در صورتی که مشترک بیش از 90 روز نسبت به ارسال پیامک، برقراری تماس یا استفاده از اینترنت سیم‌کارت خود اقدام نکند، اپراتور مجاز به سلب امتیاز از این خط خواهد بود.

پس از سلب امتیاز اگر مشترکی مایل باشد بار دیگر مالکیت سیم‌کارت خود را داشته باشد . در صورت عدم واگذاری “سیم‌کارت” ، او در اولویت خواهد بود . می‌تواند با پرداخت مبلغ پنج هزار تومان بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.

سلب امتیاز ایرانسل

در میان کاربران اپراتور‌ دوم یا ایرانسل نیز در صورت سلب امتیاز سیم‌کارت فرد می‌تواند با مرکز تماس ایرانسل تماس بگیرد . پس از احراز هویت در صورت عدم واگذاری سیم‌کارت آن به چرخه‌ی توزیع، بدون پرداخت هزینه بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.

البته پیش از این مدیرعامل اپراتور دوم در این باره اظهار کرده بود: طبق مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اگر سیم‌کارتی به مدت 90 روز مورد استفاده‌ای قرار نگیرد . اپراتور مجاز می‌شود که آن شماره را به شبکه خود بازگرداند، اما ما هیچ‌گاه این سه ماه را ملاک قرار نداده‌ایم . در ابتدا در دوره‌ای تنها سیم‌کارت‌هایی که حدود دو تا سه سال هیچ استفاده‌ای از آنها به عمل نیامده بود را به شبکه خود باز می‌گرداندیم . که بعدها این عدد به یکسال رسید . به تازگی این عدد به 8 تا 9 ماه کاهش و در پاره‌ای موارد شاید بتوان گفت که برخی سیم‌کارت‌هایی که شش ماه از آنها استفاده نشده نیز به شبکه بازگردانده شوند . اما هیچ‌گاه بازه زمانی اعلامی کمتر از این مدت نبوده است.

مدیر عامل اپراتور دوم همچنین در پاسخ به این سوال که در مجموع تاکنون چه تعداد سیم‌کارت ایرانسل به این دلیل سوخته و شماره آنها به اپراتور بازگشته است . گفت: شاید از ابتدا تاکنون در مجموع 10 میلیون شماره ما بازیافت کرده باشد.

نکته‌ی دیگر آنکه این اپراتور تاکید دارد حتی اگر در زمان سلب امتیاز 20 تومان هم در حساب فرد باقی مانده باشد . پس از سلب امتیاز این رقم به هر شماره‌ای که صاحب خط علاقه‌مند باشد قابل واریز خواهد بود.

 

19 نظرات
  1. youfo می گوید

    این قانون سلب امتیاز هم فکر کنم ازکارهای مسئولین بی سوادمونه خب خیلیا میرن خارج مدتی میمونن وقتی برمیگردن میبینن خطشون کار نمیکنه …برگردوندن شماره هم زمانبره و….

    1. modir می گوید

      سلام روز بخیر
      این قانونی است که از سمت اپراتور ها وضع شده لطفا سوالی داشتین با پشتیبانی اپراتور تماس بگیرید .

  2. F.Yousefi می گوید

    سلام سیم کارت من مدتی است که سلب شده از چه طریق مبتوانم مجدد آنهارا فعال کنم

  3. عظیم می گوید

    سلام وقت بخیر چند روز پیش متوجه شدم سیمکارتم‌ سلب امتیاز شده درصورتی که هنوز از شبکه های اجتماعی دیلیت اکانت نکردم و می‌خوام مجدد نصب و دیلیت اکانت کنم اما سیم‌کارت تخلیه شده، راهی هست که مجدد سیمکارتو فعال کنم . دفتر خدمات همراه اول گفت هیچ راهی نیست. اما شما تو این مقاله گفتین میشه

    1. modir می گوید

      سلام روز بخیر
      با پشتیبانی همراه اول 9990 تماس بگیرید

      1. علی روزدار می گوید

        سلام. سیم کارت من هم سلب امتیاز شد . هم دفتر پیشخوان رفتم و هم مخابرات رفتم و هم با 9990 تماس گرفتم. گفتن کاریش نمیشه کرد.

        1. modir می گوید

          سلام روز بخیر
          اینجا پشتیبانی سایت سیم کارت دات کام هست باید با پتیبانی همراه اول تماس بگیرید

  4. مهدی می گوید

    سلام
    اگر سلب امتیاز بشود وقتی استعلام گرفته می شود مشخص می شود یا نه؟

  5. فریناز می گوید

    من ۱۰ ماه است که خارج از ایران هستم و‌ الان متوجه شدم که خط به نام من نیست این چه معنی میده؟ من هرچقدر از اینجا تماس گرفتم پشتیبانی ارتباط برقرار نشده است !
    کسی که راه دوره و دستش به جایی بند نیست چه کاری میتونه بکنه؟!

  6. hamed می گوید

    میدونید چیش زور داره?من اولین خط تلفنی که خریدم یه شماره افتضاح ایرانسل بود که از همه اعداد داشت, که بالای ۷سال تقریبا ازش استفاده نکردم و خط شارژ هم نداشت ولی همچنان برام پیغام میاد فلان شماره شما3G هست و برای 4G اقدام کنید ولی دوتا خط رند که شمارش با ۲رقم اختلاف از هم بودن و شارژ هم داشت خطم روسریع بدون هیچ اخطاری قطع کردن.

  7. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر من سیم کارت سلب امتیاز شده و واگذار شده به کسی دیگه امکان برگشت به خودم رو داره یا نه؟

  8. فاتحی می گوید

    سلام وقت بخیر خب آیا اطلاعات تلگرام و واتساپ مون برای اون شخص که سیم کارت میخره فعال میشه
    چون الان همیم سیم کارت خودمون گم کنیم و بریم یمی دیگه صادر کنیم تویه گوشی دیگه بنداز اطلاعات تلگرام فعال میشه، امید وارم به این سوال جواب بدین ممنونم

    1. modir می گوید

      سلام وقت بخیر
      قبل انتقال مالکیت سیم کارت حتما اکانت های خود را به شماره دیگر انتقال یا آنها را پاک کنید.

    2. علی می گوید

      بستگی به مدتی که ازش استفاده نکردی داره ممکنه حساب تلگرامت حذف شده باشه اصلا ، ولی اگه روی حساب تلگرامت تایید دو مرحله ای گذاشته باشی فقط خودت میتونی وارد حسابت بشی

  9. S می گوید

    با سلام
    من شش سال قبل سه تا خط داشتم که هر سه تا را از طریق مخابرات سوزاندم اما الان که استعلام گرفتم هنوز اون سه تا خط به نام من هستش
    چرا پس سلب امتیاز نشده؟

    1. modir می گوید

      سلام وقت بخیر از چه اپراتوری خریداری کردید؟

  10. دانیال می گوید

    سلام وقت بخیر من سیمکارتم سلب امتیاز شد کلا دو روز پیش گرفته بودمش و خودم هم نمیدونم چطور سلب امتیاز شده و زنگ زدم ب پشتیبانی گفتن که هیچ راهی نیست میشه کمک کنید؟

    1. modir می گوید

      سلام وقت بخیر. از چه اپراتوری خریداری کردید سیم کارتتونو؟

  11. Mehdi می گوید

    سلام من مدتهاست از شماره ایرانسلم استفاده نکردم اما باهاش اکانت فضای مجازی داشتم. الان ک سیم کارتم مسدود شده و میرم دفتر پیشخوان میگن اصلا شماره به اسم شما ثبت نشده به شماره هم زنگ میزنم میگه شماره اشتباه است.دلیلش چی می‌تونه باشه؟لطفا راهنمایی کنید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.