مجله سیم کارت

اینترنت پرسرعت تلفن همراه همگانی شد

0 28

از روز پنج شنبه با راه اند ازی اینترنت پرسرعت موبایل روی سیم کارت های همراه اول همه مشترکان تلفن همراه در کشور توانستند با اعمال تنظیماتی به اینترنت پرسرعت موبایل د سترسی داشته باشند .

روزنامه دنیای اقتصاد: از روز پنج شنبه با راه اند ازی اینترنت پرسرعت موبایل روی سیم کارت های همراه اول همه مشترکان تلفن همراه د ر کشور توانستند با اعمال تنظیماتی به اینترنت پرسرعت موبایل د سترسی د اشته باشند . د سترسی به نسل های جد ید تلفن همراه برای مشترکان ایرانسل از حد ود 2 هفته قبل فراهم شده و حالا می توان گفت یک گذر انقلابی بزرگ از نسل قد یم به نسل جد ید موبایل د ر کشور رخ داده است.

از روز پنج شنبه گذشته مشترکان همراه اول علامت 3G، H یا +H را روی گوشی های خود مشاهده کرده اند. علامتی که جایگزین GPRS یا E (مخفف Edge) شده است. این علامت ها نشان گذر از نسل قدیم موبایل و فراهم شدن اتصال به اینترنت پرسرعت موبایل برای همه مشترکان موبایل در ایران است.با این اتفاق حالا هر سه اپراتور موبایل در ایران قادر به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت روی موبایل هستند.

این رخداد به ظاهر کوچک اما تحولات بزرگی را هم در نوع کاربری اینترنت در ایران و هم در صنعت مخابرات کشور به جای می گذارد. درعین حال اما این گذر از نسل های قدیمی به دنیای جدید به راحتی اتفاق نیفتاده است و مسیر پیش روی آن هم چندان صاف و هموار نیست.

مشترکان چگونه متصل شوند؟
مشترکانی که علامت های مربوط به نسل سوم و چهارم موبایل را روی گوشی های خود مشاهده می کنند نیازی به تغییر تنظیمات ندارند و سایر مشترکانی که گوشی های آنها قابلیت پشتیبانی از نسل های جدیدتر موبایل را دارد، می توانند از طریق سایت های اپراتورها تنظیمات مربوط به اتصال دستگاه خود را دریافت کنند.

طی دو روز گذشته هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول که روی هم 95 درصد بازار مشترکان موبایل را در اختیار دارند نحوه تنظیم و دسترسی مشترکان به اینترنت پرسرعت را از طریق پیامک، سایت خود یا رسانه ها به اطلاع مشترکان رسانده اند. بخش عمده این تنظیمات به سادگی ارسال یک عدد به یک شماره است. تعرفه استفاده از این خدمات هم فعلا بسیار پایین و ارزان است. این موضوع البته اختلال های روزهای نخست راه اندازی یک سرویس جدید و ارتقا به نسل های بالاتر را توجیه می کند.

همراه اول اعلام کرده مشترکانی که یکی از بسته های اینترنتی این اپراتور را خریداری کرده باشند می توانند با همان تعرفه تا پایان تابستان از این سرویس استفاده کنند. ایرانسل نیز تعرفه ای مشابه اینترنت همراه نسل قبلی را برای مشترکانش در نظر گرفته است. به نظر می رسد هر دو اپراتور تلاش می کنند فعلا با قیمتی پایین مزه یک اینترنت پرسرعت را به مشترکانشان بچشانند. هر چند قیمت های فعلی برای حداقل سرعت یعنی 128 کیلوبیت در نظر گرفته شده اما هر دو اپراتور اعلام کرده اند که قادر به ارائه خدمات تا سرعت یک مگابیت بر ثانیه هم هستند ضمن اینکه سازمان تنظیم مقررات هم اعلام کرده که اپراتورها حتی سرعت های بالاتر از این را هم می توانند به مشترکان ارائه کنند. عبور از انحصار نسل سوم مهم ترین قابلیتی که نسل های جدید موبایل (3 و 4) در اختیار کاربران قرار می دهد امکان دسترسی سریع تر به اینترنت و محتواهای روی شبکه های محلی و بین المللی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.