مجله سیم کارت

بدافزار خطرناک در کمین اندرویدی ها

0 90

بدافزار خطرناک در کمین اندرویدی هابا توجه به کاوش ها تروجان جدیدی شناسایی شد که تاکنون نزدیک به 45 هزار دستگاه را درگیر کرده است. این تروجان در حالت کلی عمل خطرناکی انجام نمی دهد، و تنها اعلان های اسپمی و پاپ اپ های مزاحم را در معرض نمایش قرار می دهد . اما کار بدافزار خطرناک در کمین اندرویدی ها تنها به این اعلان ها محدود نمی باشد . بخش خطرناک ان مربوط به دانلود و نصب خودکار است . بعضی از برنامه ها مانند باج‌افزار، تروجان‌های بانکی، بات‌های DDoS یا بدافزارهای سارق گذرواژه می باشد . که می تواند بسیار خطرناک و پردرسر باشد. اسم این تروجان یا بدافزار مرموز xHelper می باشد ک بیشتر گوشی ها “اندروید” را درگیر کرده است. تعداد گوشی های درگیرشده 45 هزار دستگاه می باشد.

این بدافزار ریدایرکت های مختلفی را به صفحات میزبان برنامه‌های اندروید منتقل می‌کنند که به کاربران آموزش غیررسمی نصب دانلود از برنامه های خارج از Google Play را می دهد.

بدافزار خطرناک در کمین اندرویدی ها

روش عملکرد این بدافزار متفاوت از دیگر بدافزارها می باشد. در واقع روش کار به این صورت می باشد که وقتی که تروجان موفق می شود . با استفاده از یک برنامه اولیه به یک دستگاه اندروید دسترسی پیدا کند، xHelper خود را به عنوان یک سرویس جداگانه نصب می‌کند.

لازم به ذکر است که حذف اولیه برنامه ، xHelper را حذف نخواهد کرد . تروجان همچنان  قادر خواهد بود به فعالیت خود ادامه دهد.

نکته ای که بسیار مهم و اساسی تلقی می شود اینست که این بدافزار قابلیت نصب مکرر خود را دارد بگونه ای که بعد از بازگشت به تنظیمات کارخانه (reset factory)  قادر خواهد بود دوباره بر روی دستگاه فرد قربانی نصب شود.

بر همین اساس و با توجه به بروزرسانی های جدید این بدافزار، کارشناسان معاونت بررسی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، اعلام کردند که جهت در امان ماندن  از این تروجان اقدامات زیر را انجام دهند:

به‌روزرسانی دستگاه‌های اندرویدی، نصب وصله‌های منتشر شده، عدم دانلود برنامه از سایت‌ها و منابع نامعتبر، توجه به دسترسی‌های مورد درخواست برنامه‌ها و بک‌آپ گیری متناوب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.