مجله سیم کارت

ضریب نفوذ پذیری تلفن همراه در ایران

0 16

با توجه به نوسانات اخیر در بازار و بالا رفتن قیمت دلار و وجود تورم در بازار قیمت سیم کارت نیز در همین راستا در حال افزایش است و روز به روز به قیمت سیم کارت ها در حال افزایش است ، که در این میان و در بین "سیم کارت" ها سیم کارت همراه اول 0912 افزایش قیمت بیشتری دارد و در این میان ضریب نفوذ پذیری تلفن همراه در کشور رشد بسیار خوب داشته است .
در بازار تتلفن همراه ایران چند اپراتور فعال وجود دارد ، مثل اپراتور "همراه اول" ، ایرانسل و رایتل که اپراتور همراه اول و ایرارپنسل بزرگ ترین اپراتور ها هستند و طی سال های فعالیت خود شبکه های ارتباطی خود را توسعه داده اند . تعداد مشترکین تلفن همراه در ایران رشد داشته است و این رشد به 106.9درصد رسیده است ، تعداد مشترکان تلفن همراه در ایران در پایان سال 2019 بالغ بر 88.7 میلیون نفر بوده است و این رقم نسبت به سال گذشته رشد یک درصدی داشته است . به‌ رغم ضریب نفوذ بالای 100 درصد تلفن همراه در ایران ، هنوز جای رشد خوبی برای بازار تلفن همراه در روستا ها باقی مانده است .
البته در این میان با رشد تلفن همراه در ایران و تعداد مشترکان تلفن و اینترنت ثابت کاهش یافته است و خدمات تلفن و اینترنت ثابت در ایران توسعه پیدا نکرده است . نبود رقابت و سلطه شرکت مخابرات بر بخش تلفن و اینترنت ثابت نیز انگیزه‌ ای برای ورود سرمایه‌ گذاران جدید به این بخش باقی نگذاشته است . شرکت ارتباطات زیر ساخت که زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران است وظیفه مدیریت ، توسعه ، نگهداری و ارتقاء همه زیر ساخت‌ های اساسی ارتباطات از راه دور ثابت را در ایران بر عهده دارد . البته تلفن اینترنتی از انحصار این شرکت خارج شده است و چند شرکت ارائه‌ دهنده خدمات اینترنت در این زمینه با هم رقابت می‌ کنند . نبود رقابت در اینترنت ثابت مانع توسعه این بخش شده است . اما در سال ‌های اخیر دولت ایران سرمایه ‌گذاری خوبی در بخش توسعه و ارتقاء دسترسی به اینترنت در سراسر کشور انجام داده است . تخمین می‌ زنیم در پایان سال 2019 تعداد مشترکان اینترنت ثابت به 11.5 میلیون مشترک رسیده است . شرکت مخابرات ایران قرار داد هایی با هواوی ، فیبر هوم و نوکیا برای ارتقاء و توسعه زیر ساخت های فیبر نوری و برقراری ارتباطات فیبر به محل مشتری امضا کرده است . سرمایه ‌گذاری در بخش زیر ساخت‌ های فیبر نوری به توسعه شبکه ارتباطات بی‌ سیم ایران کمک خوبی می‌ کند . با ایجاد این زیر ساخت ‌ها ، امکان توسعه شبکه‌ های تلفن همراه و کاهش هزینه ارتباطات بی‌ سیم فراهم می ‌شود .البته باید خاطر نشان کنیم که تحریم تاثیر زیادی بر روی تلویزیون های اینترنتی گذاشته است و با رفع این تحریم قرصت های مناسبی برای این تلویزیون ها فراهم می شود و با رفع تخریم ها شرکت های خارجی زیادی آماده به سرمایه گذاری و ورود به این حوزه می شوند و رشد خوب شبکه‌ های نسل سوم و چهارم تلفن همراه در ایران بیان گر تقاضای قابل‌ توجه برای خدمات پیشرفته در میان مردم است و شرکت‌ های خارجی مایل به استفاده از این فرصت هستند .  

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.