مجله سیم کارت

طرح جدید ریجستر کردن گوشی های هوشمند

0 259

گمرک بیانیه ای صادر کرده است که طبق این بیانیه باید مسافران خارجی برای ریجستر کردن گوشی ها وارداتی خود باید حتما 20 روز از فعال کرده سیم کارت آن ها گذشته باشد . یعنی در ابتدا باید سیم کارت های خود را فعال نمایند و از تاریخ فعال سازی سیم کارت ان ها 20 روز گذشته باشد .

طبق طرح رجیستری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورخ 19 مرداد ماه ، ریجستر کردن گوشی منوط به ثبت شماره سیم‌ کارتی است که دست‌کم 20 روز پیش از زمان فعال‌ سازی گوشی ، فعال باشد . این فعال‌ سازی اعم از صدور اولیه ، IMSWAPS ، انتقال مالکیت و … است . در تاریخ نهم مرداد ماه نیز در زیر سامانه دور اظهاری مسافری ( رجیستری تلفن همراه ) اعمال شده است .

هدف طرح ریجستری

طرح رجیستری ، طرحی است که برای اولین بار در اواسط سال 85 در کشورمان اجرایی شد . اما به دلیل اشکالات فراوانی که داشت ، در اوایل سال 86 متوقف شد . ریجستر کردن گوشی سال‌ ها است که در مرحله‌ ی آزمایشی قرار دارد . بار ها اجرایی شد ولی به دلیل مشکلات فنی متوقف شد . تقریباً از سال 94 بود که اجرایی ‌شدن طرح رجیستری جدی ‌تر شد و کارگروه‌ هایی برای بررسی تخصصی این طرح تشکیل شدند . این طرح از پاییز 96 مجدداً کلید خورد و اجرایی شد . در حقیقت هدف اصلی طرح ریجستر کردن گوشی ، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی‌ های هوشمند است .

از آن‌ جایی که درصد بالایی از گوشی ‌های هوشمند موجود در بازار ایران به صورت قاچاق وارد کشور می‌ شوند . طرحی به نام رجیستری ارائه شد تا با این موضوع مقابله شود . در این طرح ، تنها گوشی‌ های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشور شده‌ اند فعال خواهند شد .

نحوه ریجستر کردن گوشی

پس از اجرایی‌ شدن طرح ریجستر کردن گوشی ، گوشی‌ های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشور مان می ‌شوند ، کد آن‌ها در سامانه ‌ی همتا ثبت می‌ شود . کد IMEI در این شرایط ، تنها گوشی‌های موبایلی که IMEI آن ‌ها در سامانه‌ ی همتا ثبت شده است . با سیم‌ کارت‌ های ایرانی فعال خواهند شد . این بدان معنا است که سایر گوشی ‌های موبایلی که از طریق گمرک وارد کشور مان نشده اند ، غیر فعال خواهند شد . کاربران گوشی‌ های موبایل با اجرایی شدن طرح ریجستر کردن گوشی ، هنگام خرید یک گوشی موبایل ، باید دقت زیادی داشته باشند . در هنگام خرید گوشی جدید ، حتما اطلاعات لازم جهت ثبت در سامانه‌ی همتا را از فروشنده درخواست کنند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.