مجله سیم کارت

وقت خواندن اخبار روز

0 77

وقت خواندن اخبار روز

خبر فوری – فوتی ، breaking news :

اخباری است  که اگر  بلافاصله  و در اولین فرصت ممکن  از سوی  رسانه منتشر  نشوند ، ارزش  خود را از دست  می دهند.  معمولا  به  « بریکینگ  نیوزها »   مشهورند و  به  نام هایی  مانند « گزارش  ویژه  » و  یا  « خبر  و اطلاعیه رسمی »  و یه  طور کل اخبار روز  و رویدادهایی که همزمان منتشر شده  یا در  حال  وقوع اند ، بویژه  در اخبارروز  رادیو و تلویزیونی . برخی  مواقع  حتی  باعث  قطع  جریان  معمول  خبر می شوند ؛ « به گزارشی که هم اکنون  به دستمان  رسید توجه  کنید »  یا  « تام جنسون  به طور  مستقیم  و زنده  آتش  سوزی  در محل  وال استریت  را برای شما  گزارش  می کند. » وقت خواندن اخبار روز

خبر خوان ،   NEWS RRADER :

خبرخوان نرم افزاری  است  که  صفحات  فید (  فید ها  اطلاعات  خام  وب  سایت ها  هستند  که معمولا  توسط  سیستم  های  مدیریت  محتوا  و با استفاده  از یکی  از استانداردهای  ایکس  ام ال  تولید  می شوند )  را در یافت  می کند و آنها  را در  یک  قالب  گرافیکی  – به  سلیقه  خواننده –  به وی  تحویل می دهد .  خبر خوان  ها  هر چیزی  را – از بریده  روزنامه ها گرفته  تا آخرین  اخبار مهم روز  و ماجراهای  جاری  در  سایت های  خبری  و وبلاگ ها – می توانند  به روز رسانی  کنند .

نرم افزارهای  خبر خوان  را می  توان  به دو دسته آنلاین ، مثل   GOOGLE READER   و   آفلاین   FEED DEMON ، مثل      تقسیم  بندی کرد . البته سایت هایی را نیز می توان  خبر خوان های  عمومی  نامید .  سایت هایی چون اخبار گوگل  و یا هو  و نمونه فارسی  آنها  یعنی   آخرین اخبار  پارسیک  را می توان  مثال هایی  برای  این نوع  خبر  خوان ها  دانست . این سایت ها و سایت  هایی  نظیر آنها  از فید های منتشر توسط  سایت  های  دیگر  برای  نمایش  اخبار  خود  البته  با معیار هایی مشخص  ، استفاده می کنند . اصطلاحات   RSS AGGREGATOR  و    NEWS AGGREGATOR نیز  به همین  معنا  به کار  می روند.

خبر محض ،  STRAGHT  NEWS :

خبر محض به آن  خبر معمولی  یا  خبر مستقیم و بدون تفسیر  هم  می گویند  . و خبر  محض  گزارشی  است  که حول  یک رویداد مشخص  –  در زمان  و مکان  مشخص  –  بدون اعمال  نظر  خبرنگاران  شکل می گیرد . وظیفه آن انتقال جزئیات  – تاحد امکان – در چارچوب  محدودیت  های زمانی  و مکانی  است .  خبر محض  بخش  اعظم  تولید  تحریریه های مطبوعات و مطالب صفحه  اول روزنامه  ها را تشکیل  می دهد .

خبرگزاری  های بزرگ  بین المللی  مانند آسوشیتدپرس    AP ، یو نایتد پرس،  اینترنشنال UPI ،   فرانس  پرس   AFP  و رویترز   REUTERS مدعی هستند . همه خبرهایی  که از  سوی  آنها  مخابره  می  شوند  ،  خبر  محض  هستند .  از آنجا  که بخش  اصلی  مطالب  روزنامه ها  را خبرهای  محض  تشکیل  می دهند ، این نوع  خبرها  باید با سادگی  و وضوح تمام تهیه  شوند . پرهیز  از الفاظ  و حاشیه  روی  در تنظیم  این نوع  خبرها ، پایه  و اساس  کار  را تشکیل  می دهد .

وقت خواندن اخبار روز

خبرهای کوتاه ، Short news :

اخبار کوتاه از چند پاراگراف کوتاه ، بین دو یا سه پاراگراف تشکیل یافتند . دارای لید و تیتر هستند و به دلیل کوتاهی حجم خبر ، تیترها نیز به تبع آن بسیار کوتاه است . خبرهای کوتاه از خلاصه خبرها مهم تر است . خبرهای کوتاه را می توان در یک مجموعه به چاپ رساند . اما به دلیل داشتن تیتر اگرچه به صورت جداگانه نیز درج شوند قابل تشخیص اند . در لابلای ستون ها و خبرهای دیگر گم نمی شوند.

در تنظیم خبرهای کوتاه به جزئیات خبر پرداخته نمی شود . چرا که یا اهمیت چندانی ندارند یا اصولا جزئیات آن برای خوانندگان مطلوب نیست . مکان ، منبع و تاریخ در ابتدای خبرهای کوتاه ذکر می شود . در حالی که در خلاصه خبر ذکر مکان و تاریخ ارسال خبر چندان ضرورت ندارد اما باید منبع را حفظ کرد.

خلاصه خبر  ،  news-in-brief:

خبرهایی است که از یک پاراگراف کوتاه تشکیل و تیتر ندارد، به همین دلیل به طور منفرد به چاپ نمی رسد ، بلکه به صورت مجموعه ای از خلاصه خبرها در جایگاه ویژه ای درج می شود . خلاصه خبرها چون تیتر ندارد در شروع پاراگراف به وسیله علامت مثل ستاره (*) یا نقطه سیاه از یکدیگر متمایز می شوند .

خلاصه خبرها را معمولا به صورت دوستونی در روزنامه ها کار می کنند و مجموعا تحت عنوان « خلاصه اخبار روز » یا عناوینی چون : « خلاصه اخبار داخلی » ، « خلاصه اخبار خارجی » و … قرار می گیرند، «خلاصه خبر» هر چند که مختصر است اما به عناصر خبری پاسخ می دهد . یا بهتر بگوییم به مهمترین عناصر پاسخ می دهد و مانند « لید» ویژگی های آن را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.