مجله سیم کارت

کلاهبرداری جدید از طرح رجیستری

0 265

مبحث قابل تاملی که قبل از رجیستر کردن تلفن همراه بیان می شد مربوط به جعل شناسه imei بود . باعث شد این طرح برای چندین مرحله به تعویق بیفتند.اما قبل از اجرا شدن طرح رجیستری تلفن همراه ، طراحان اعلام کردند که imei به هیچ وجه قابل کپی کردن نیست . اگر هم کپی شود بر روی گوشی اجرا نخواهد شد . یا نهایتا بر روی یک “تلفن همراه” اعمال خواهد شد . اما متاسفانه این بار نیز افرادی سودجو دست به کار شدند و با جعل این شناسه موفق به فروش گوشی های قاچاق و مشکل دار شدند . تا جایی که امروز کمیته ی رجیستری بار دیگر تائید کرد که imei جعل و بر روی گوشی های زیادی نیز اجرا شده است.این کمیته در ادامه خاطر نشان کرد که گوشی های غیرمجاز که از طریق کدهای جعلی imei فعال شدند تا 3 روز دیگر غیرفعال خواهند شد.

در واقع این اولین جعل imei نیست و قبلا در مرداد 97 نیز این تخلف بود . که توسط کمیته ی اجرایی بررسی های مربوطه طرح رجیستری صورت گرفت و با مجرمین این حیطه برخورد قاطع انجام گرفت.

در واقع با ثبت شناسه گوشی همراه و سیم کارت به عنوان یک زوج کد در سامانه همتا می باشد . در صورت عدم تطبیق یکی از این دو مورد گوشی همراه غیر فعال می شود . و در این صورت اگر گوشی جعلی یا تقلبی باشد دیگر نمی تواند از آن استفاده کند . اگر جعلی نباشد می تواند اقدام به ثبت در سامانه همتا نماید . که این روش می تواند موثریت روش در اجرای ضمانت اجرای این طرح باشد .

طرح رجیستری

طبق اعلام کمیته ی اجرای طرح رجیستری تلفن همراه متاسفانه بعضی از سودجویان توانسته اند از طریق کپی کردن و بازنشانی شناسه های معتبر بر روی گوشی های غیر مجاز مانند گوشی های سرقتی و یا قاچاق ، بر این طرح فائق آمده و موفق به فروختن گوشی های مشکل دار خود شوند. اما آن ها غافل از این موضوع هستن که تمام گوشی های تقلبی پس از ثبت در شبکه های اپراتوری توسط سامانه همتا در مدت کوتاهی شناسایی و قطع خواهند شد . و افراد مجرم جهت رسیدگی  در اختیار نهاد های امنیتی و قضائی قرار خواهند گرفت . که این جرم می تواند شامل حداکثر 5 سال حبس به همراه پرداخت نقدی باشد که در مراجع قضائی به آن پرداخت خواهد شد.

کمیته طرح رجیستری اعلام کرده است که جهت جلوگیری از کلاهبرداری و جلوگیری از هزینه های هنگفت گوشی های همراه یا هر دستگاه سیم کارت خور بایستی در ابتدا از طریق سامانه همتا استعلام انجام و حتما در حضور فروشنده گوشی را فعال نمائید. و حتماً فاکتور ممهور به مهر رسمی فروشگاه که شناسه IMEI تلفن همراه در آن باشد را دریافت نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.