مجله سیم کارت

آشنایی با صنعت تلکام-مجله سیم کارت

0 942

آشنایی با صنعت تلکام – مجله سیم کارت

در سال های اخیر با توجه به پیشرفت صنایع مرتبط با مخابرات و همچنین نیاز روز افزون به اینترنت، تلکام و شرکت های تلکامی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

به طور کلی باید به این موضوع اشاره کرد که منظور از شرکت های تلکامی تمامی شرکت هایی هستند که در زمینه فعالیت های مخابراتی و در حوزه اینترنت و تکنولوژی مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها در سال های اخیر و به خصوص در یک دهه گذشته توانسته اند که انقلابی عظیم در حوزه فعالیت خود ایجاد نمایند و ساختار شکنی های فوق العاده ای را از خود به جای گذاشته اند.

شرکت های فعال در تکنولوژی و تلکام توانسته اند با طراحی و تولید گوشی های تلفن همراه انقلابی بزرگ در این حوزه به وجود آورده و موجب افزایش بسیار شدید تقاضا در این زمینه شوند. این علاقه و اشتیاق مردم نسبت به این حوزه و رشد تکنولوژی باعث شد تا شرکت های بسیاری وارد این حوزه شده و خود را به عنوان یکی از شرکت های تلکامی فعال معرفی نمایند.

صنعت تلکام

ظهور شرکت های تلکامی و گسترش این حوزه

حوزه تلکام با پیشرفت خود و معرفی شرکت های بزرگ و کوچک تلکامی باعث شد تا حتی علایق و سلیقه های کاربران و مردم جامعه نیز تغییر کرده و به سمت تکنولوژی در حرکت باشند. با توجه به اینکه تحولات ایجاد شده بر روی طیف وسیعی از پدیده ها اثرگذار بودند باعث شد تا حتی مدل های درآمدزایی شرکت های تلکامی نیز به مرور زمان تغییر کند.

در سال های اخیر تلکام و شرکت های تلکامی تلاش های بسیار زیادی در راستای دیجیتال سازی و حرکت تمام عیار در بستر اینترنت داشته اند که می توان گفت در این راه نیز تا حد بسیار زیادی موفق بوده اند. این عمل به کلیه شرکت های تلکامی این فرصت را می دهد تا موقعیت و جایگاه خود را در بازار مستحکم کرده و فضای لازم برای دریافت پیشنهادهای نوآوردنه را داشته باشند.

شرکت های تلکامی

همانطور که می توان مشاهده کر بسیاری از مدیران برتر دیجیتال سازی را از اولویت های شرکت و مجموعه خود دانسته و در تلاش هستند تا از تمامی ویژگی ها و پتانسیل آن استفاده نمایند. با این وجود برخی از شرکت های این حوزه هنوز نتوانسته اند که از تمامی پتانسیل این حوزه استفاده کنند و بر اساس مطالعات صورت گرفته متوسط پیشرفت حاصل شده در این حوزه در حدود 9 درصد است.

تحول دیجیتال در تلکام

یکی از موضوعات اساسی این است که روند تحول دیجیتال در صنعت تلکام و در زمینه خدمات مخابراتی کاملا تثبیت شده و رو به جلو می باشد. برخی از شرکت های تلکامی پلتفرمی را ارائه داده اند که می توان خدمات دیجیتال را بر روی آن ارائه داد.

برخی از شرکت ها همانند همیشه پلتفرم های سابق خود را حفظ کردند و می توان گفت در برابر تغییر ایجاد شده مقاومت نشان دادند، اما در طی چندین سال گذشته این شرکت ها راه حل های ابر را پذیرفته اند. در این بین باید به این موضوع اشاره کرد که رایانش ابری جایگزین سخت افزارهای سنگین شده و توانسته است دنیای فناوری را تغییر دهد.

در سال های گذشته برای ذخیره اطلاعات و فایل ها از نوارهای بک آپ و فلاچی دیسک ها استفاده می شد. اما در سال های اخیر کمتر کسی را می توان پیدا کرد که این نسل از تکنولوژی را به خاطر آورد. می توان گفت که تمامی این تغییرات به علت تحولات ایجاد شده در صنعت تلکام و حضور شرکت های بزرگ در زمینه خدمات مخابراتی و تکنولوژی است.

تمامی شرکت های فعال در زمینه مخابرات باید به این موضوع توجه داشته باشند که تحول دیجیتال در حوزه های تلکامی کاملا دائمی است و باید خود را همسو با این موضوع هماهنگ کنند. نوآوری در محصولات و خدمات موجود امری همیشگی می باشد.

کلاهبرداری های هویتی در حوزه Telecom

صنعت تلکام همانند سایر بخش ها و حوزه های صنعتی با میلیون ها و حتی میلیاردها نفر در سطح جهان در ارتباط بوده و این موضوع به این معنا است که این احتمال وجود دارد تا اطلاعات میلیون ها نفر در معرض سرقت و دزدی افراد سودجو و هکرها قرار بگیرد. در هنگام ورود به کمک اطلاعات شخصی این امکان وجود دارد تا اطلاعات کاربری فرد در معرض سرقت قرار گرفته و از حملات سایبری در امان نباشد.

تقریبا تمامی شرکت های تلکامی اطلاعات کاربران و مشتریان خود را در فضاهای ابری مشخصی ذخیره می کنند و از همین جهت باید از سرویس های امنیتی قدرتمندی برای محافظت از این اطلاعات استفاده نمایند. از همین رو حضور تحول دیجیتال در حوزه تلکام منجر می شود تا سازمان ها و شرکت های فعال در این زمینه بتوانند به خوبی و با اطمینان بالایی از اطلاعات کاربران خود محافظت نمایند.

یکی از روش های بسیار نو در احراز هویت افراد و کاربران استفاده از احراز هویت بیومتریک می باشد که از شناسایی سریع چهره، تشخیص صدا، اثبات محل اقامت، تشخیص زنده بودن و همچنین امضاء الکترونیکی برای بررسی هویت افراد استفاده می کند. تمامی این مراحل و مواردی که نام برده شد برای دسترسی به یک پروفایل شخصی می باشد و با تحول دیجیتال در حوزه تلکام رخ داده است.

روندهای تحول دیجیتال شرکت های تلکامی

پس از شتاب و سرعت گسترش اینترنت و همچنین فایوجی، تلکام نیز از سوی دیگر این ماجرا از هر دو فناوری نام برده برای تعامل و جذب بیشترین کاربران و مشتریان استفاده می کند. یکی از محورهای اصلی در این زمینه این است که اطمینان حاصل شود سرعت پیشروی به سمت دیجیتالی شدن خدمات و ارتباطات به حد مطلوبی رسیده است. به طور کلی بهترین روندهای موجود برای تحول دیجیتال در این صنعت را می توان به صورت زیر برشمرد:

  • هوش مصنوعی
  • شبکه فایوجی
  • اینترنت اشیاء
  • اتوماسیون نمودن شبکه رباتیک
  • داده های کلان
  • رایانش ابری
  • امنیت سایبری

Telecom

روندهای بالا از جمله مهمترین روندهای موجود در زمینه تلکام می باشد که سرعت پیشروی در تمامی آن ها با توجه به رشد روز افزون علوم مرتبط با اینترنت و دیتاهای مخابراتی، در حد مطلوبی است.

هوش مصنوعی در Telecom

همانطور که می دانید هوش مصنوعی با سرعت بسیار زیادی در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین و البته پرطرفدارترین حوزه های نوین تکنولوژی است. کاربرد هوش مصنوعی روز به روز رو به افزایش بوده و در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در حوزه تلکام نیز هوش مصنوعی ورود پرقدرت و قابل توجهی داشته و در حال سال های اخیر سرمایه گذاری های بزرگی نیز از سوی شرکت های مختلف در این زمینه انجام شده است.

یکی از کاربردهای بی نظیر هوش مصنوعی در شرکت های تلکامی تجزیه و تحلیل و پردازش داده ها، دیتاها و اطلاعات بی شماری است که در این حوزه وجود دارد. همچنین هوش مصنوعی می توانید در زمینه بهینه سازی این اطلاعات کاربرد گسترده ای داشته باشد.

شبکه فایوجی

رفته رفته و با توجه به این که استفاده از تلفن همراه بی سیم در بین افراد گسترش بسیاری پیدا کرده است، شرکت های فعال در زمینه تلکام به دنبال این هستند تا بتوانند در ارائه خدمات فایوجی به کاربران و مشتریان خود پیشرو باشند. مزیت اصلی این شبکه ها سرعت بسیار بالای انتقال دیتا در سطح کشور می باشد.

اینترنت اشیاء

لازم است بدانید که اینترنت اشیاء از دو صورت می تواند در حوزه های تلکامی مفید و سودمند باشد که شامل موارد زیر است:

  • با توجه به افزایش دستگاه های فعال در زمینه اتصال به اینترنت، نیاز به اتصال سریع و همچنین قابل اعتماد نیز افزایش پیدا کرده است.
  • استفاده از اینترنت اشیاء منجر می شود تا شرکت های فعال در زمینه تلکام بتوانند از راه دور بر پایگاه های مختلف اطلاعاتی خود نظارت داشته باشند.

رایانش ابری

لازم است بدانید که با افزایش دورکاری ناشی از همه گیری کرونا، تمامی شرکت ها و سازمان ها از مزایای خدمات مبتنی بر ابر داده مطلع شده و مهاجرت به این ابر به صورت دسته جمعی اتفاق می افتد. یکی از مزایای بسیار مهم در این جا صرفه جویی بسیار زیاد در هزینه ها می باشد.

امنیت سایبری

اگر بگوییم که مهم ترین جنبه صنعت تلکام امنیت سایبری بوده حرف نادرستی نیست. همانطور که می دانید گزارش های ناشی از ارتکاب جرایم اینترنتی روز به روز رو به افزایش بوده و سرقت اطلاعات کاربران و کسب و کارهای فعال در این حوزه آسان تلقی می شود.

با توجه به گسترش این موارد و جرایم شرکت های تلکامی در سال های اخیر تمامی تلاش خود را کرده اند تا با استفاده از خدمات موجود امنیت شبکه های فعال خود را افزایش دهند و از سرقت اطلاعات کاربران توسط هکرها جلوگیری کنند.

کلان داده

شرکت های فعال در زمینه تلکام با حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات کاربران مواجه هستند و نگهداری از این اطلاعت و انتقال آن ها از دستگاهی به دستگاه دیگر نیازمند برقراری امنیت و البته پشتیبانی لازم است.

اتوماسیون شبکه رباتیک

اتوماسیون کردن شبکه ها و فرآیندهای رباتیک برای امور و فرآیندهای روتین انجام می شود. با استفاده از این علم کارمندان فعال در شرکت های تلکامی می توانند بخشی از وظایف اصلی خود را به فناوری های خودکار واگذار نمایند.

تلکام یا تله کام چیست؟

کلام پایانی

همانطور که مشاهده کردید، فناوری تلکام و در راستای آن شرکت های تلکامی فعال و پر مخاطب در سال های اخیر به سرعت در حال افزایش و پیشرفت بوده اند و همین عامل باعث شده است تا نگاه ویژه ای به این شاخه از صنعت وجود داشته باشد.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد شرکت های تلکامی با صد ها میلیون کاربرد در ارتباط بوده و همین عامل باعث شده که این بازار از بازار های پر سود در صنعت باشد. از همین جهت سرمایه گذاری های وسیعی در این حوزه صورت گرفته است.

شاخه هایی نظیر هوش مصنوعی و همچنین داده کلان در کنار امنیت سایبری از جمله مواردی هستند که برای راه اندازی و مدیریت یه مجموعه موفق در زمینه تلکام نیاز به بررسی ویژه ای خواهند داشت.

مرسی که این در این مطلب از سایت سیم کارت نیز با ما همراه بودید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.