مجله سیم کارت

قوانین انتقال خط در ایران

3 1,554

قوانین انتقال خط ایرانسل و همراه اول

خیلی از صاحبان سیم کارت های دائمی و اعتباری اپراتورهای مختلف، تا به حال نسبت به انتقال مالکیت سیم کارت خود اقدام نکرده اند. بنابراین مالک حقیقی سیم کارت ها محسوب نمی شوند و تنها از آن استفاده می کنند. در نتیجه فرصت استفاده از خدماتی همچون ریز مکالمات، تعویض سیم کارت، قطع یا وصل آن وغیره را از دست می دهند. پس باید هرچه سریع تر انتقال خط را انجام دهند که برای انجام آن باید شرایط و قوانین انتقال خط را بدانند.

شاید گمان کنید که انتقال خط قوانین خیلی خاصی ندارد و فقط کافی است در دفاتر خدمات مربوط به سیم کارت حضور پیدا کنید و چند برگه را امضا کنید تا سیم کارت به نام شما در بیاید. اما همیشه به همین راحتی ها هم نیست. مثلا ممکن است که صاحب سیم کارت قبلی مهاجرت کرده یا فوت شده باشد، در این صورت باید چه کرد؟ برای آگاهی از جواب این سوال و سوالات نظیر آن تا ادامه ما را همراهی کنید.

 قوانین انتقال خط

آیا می توان بدون حضور مالک انتقال مالکیت را انجام داد؟

امکان دارد افراد زیادی برای مدت طولانی از یک سیم کارت استفاده کنند که به نام خودشان نباشد و حتی هیچ آدرس و یا شماره تماسی هم از مالک حقیقی ندارند. این افراد چگونه می توانند انتقال مالکیت را انجام دهند؟ در واقع هر اپراتور یکسری قوانین انتقال خط خاصی را تعیین می کند که با انجام آن می توان مالکیت سیم کارت را حتی بدون حضور مالک حقیقی انجام داد. در ادامه به بررسی تغییر مالکیت هر اپراتور بدون حضور مالک می پردازیم:

  • تغییر مالکیت سیم کارت ایرانسل بدون حضور مالک

افرادی که از سیم کارت ایرانسل خود برای مدت طولانی از آن استفاده کردند و حالا قصد انتقال خط را دارند اما مالک را نمی شناسند باید از این مراحل پیروی کنند. اول اینکه حتما تمامی مدارک اعم از سیم کارت، کارت ملی، کد پستی، آدرس محل سکونت وغیره را آماده کنند. سپس در مرحله بعد به یکی از مراکز خدمات ایرانسل مراجعه کنند.

  • تغییر مالکیت سیم کارت همراه اول بدون حضور مالک

کسانی که سیم کارت اعتباری همراه اول دارند و به مدت طولانی از آن استفاده می کنند و قصد انتقال خط را دارند در حالی که اصلا مالک را نمی شناسند و حتی نشانی و آدرسی از آن ندارند. باید اول مدارک مهمی چون سیم کارت، کارت ملی، کد پستی و آدرس محل سکونت وغیره را به مراکز همراه اول تحویل دهند و بقیه کارها را در اختیار آن ها بگذارند.

البته توجه داشته باشید قبل از آنکه به مراکز همراه اول مراجعه کنید، حتما با شماره پشتیبان همراه اول که ۹۹۹۰ است تماس بگیرید. چون برخی از سیم کارت های اعتباری امکان انتقال خط را ندارند. پس حتما از پشتیبان بپرسید که آیا خط شما قابلیت انتقال خط را دارد یا خیر؟

همچنین در نظر داشته باشید که اگر بخواهید انتقال مالکیت را بدون حضور مالک انجام دهید باید حداقل چند سال از آن استفاده کرده باشید.

قوانین انتقال خط همراه اول

کاربران همراه اول با داشتن مدارکی که در بالا هم به آن اشاره کردیم می توانند به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کنند. انتقال مالکیت را انجام دهند. اما شرایط و مدارک مورد نیاز برای انتقال خط سیم کارت همراه اول شامل موارد زیر است:

  • انتقال دهنده یا گیرنده و یا وکیل قانونی آن ها باید حضور داشته باشد.
  • باید حتما سند نقل و انتقال را تکمیل و تنظیم کنند.
  • حتما در سند انتقال باید امضاء و اثر انگشت انتقال دهنده و گیرنده باشد.
  • انتقال گیرنده یا وکیل قانونی آن باید اصل و تصویر کارت ملی خود را به مراکز مربوطه تحویل دهد.
  • سیم کارت باید فعال باشد. فراموش نکنید که اگر فرد بیش از ۱۰ سیم کارت داشته باشد سیم کارت وی به صورت خودکار غیر فعال خواهد شد.
  • بایستی برای سیم کارت های دائمی صوت حساب دوره از قبل پرداخت شده باشد.
  • انتقال گیرنده باید کد پستی ۱۰ رقمی را ارائه دهد.
  • اگر کارهای انتقال و دریافت را وکیل قانونی انجام دهد باید اصل و تصویر وکالتنامه را ارائه دهد.
  • هزینه نقل و انتقال از اعتبار مشترک کم می شود. هزینه انتقال خط برای سیم کارت اعتباری ۲۰ هزار ریال و برای دائمی ۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

قوانین انتقال خط همراه اول

نکات مهم در ارتباط با قوانین انتقال خط همراه اول

  • اول اینکه اگر انتقال دهنده یا انتقال گیرنده هنوز به سن قانونی نرسیده باشد حضور پدر یا جد پدری واجب است که باید حتما اصل و تصویر کارت ملی ولی به همراه تصویر شناسنامه مالک ارائه شود.
  • اگر انتقال دهنده یا گیرنده هنوز به سن قانونی نرسیده باشد. اما از طرف دادگاه حکم رشد داشته باشد با ارائه آن به مراکز مربوطه می تواند برای نقل و انتقال اقدام کند. حتی اگر این حکم را نداشته باشد، ولی از قیم نامه برخوردار باشد و در آن قیم نامه اجازه نقل و انتقال اموال داده شده باشد، پس می تواند نسبت به انتقال خط اقدام کند.
  • در صورت تعویض سیم کارت فرد انتقال دهنده می تواند بعد از گذشت بیست روز اقدام به نقل و انتقال کند.
  • ضمن آن که هیچ اپراتوری اجازه فروش سیم کارت به افراد زیر ۱۸ سال را ندارد.

قوانین انتقال خط سیم کارت ایرانسل

قوانین انتقال خط سیم کارت ایرانسل به شرح زیر است:

  • حضور فروشنده و خریدار وکیل قانونی در مراکز ایرانسل ضروری است.
  • خریدار و فروشنده باید مدارک شناسایی معتبری را ارائه دهند.
  • فرد انتقال دهنده باید پوکه و خود سیم کارت را ارائه دهد.
  • خریدار آدرس کامل محل سکونت و کد پستی را به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

گاها پیش می آید که فردی چندین سال از یک سیم کارت استفاده کرده باشد، اما قانونا آن سیم کارت به اسم او نباشد. در نتیجه نمی تواند از برخی از خدمات اپراتور مربوطه برخوردار شود. پس باید نسبت به انتقال خط اقدام کند. برای این کار باید از قوانین انتقال خط آگاه باشد. در غیر این صورت ممکن است به مشکل برخورد کند.

برای اینکه از این قوانین آگاه شوید به شما پیشنهاد می کنیم که از سایت سیم کارت دات کام کمک بگیرید. به این صورت هم هزینه های کمتری پرداخت می کنید و هم سریع تر کار انتقال خط را انجام می دهید. برای اطلاعات بیشتر وارد سایت دات کام شوید.

3 نظرات
  1. ضبطی می گوید

    مرسی بابت مطلب قوانین انتقال خط ایرانسل و همراه اول. کاش بقیه اپراتور ها هم بگذارید.

  2. سینا می گوید

    سلام. چطوری می تونیم, سیمکارتهای اعتباری خود را بفرش برسانیم.

    1. modir می گوید

      سلام وقت بخیر از طریق سایت سیم کارت اقدام کنید.
      simcart.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.