مجله سیم کارت

مقایسه اندروید 11 و اپل ios14

0 31

در این مفاله می خواهیم به مقایسه سیستم عامل اپل و اندروید بپردازیم . با توجه به رقابت بین سیستم عامل های اپل و گوگل ، این دو سیستم عامل حرف اول را می زنند و هر دو شرکت در تلاش هستند که سیستم عامل غنی تری را ارائه دهند . در این مقاله می خواهیم سیستم عامل اندروید 11 و سیستم عامل IOS14 را با یکدیگر مفایسه کنیم و نقاط ضعف و قوت آن ها را بررسی کنیم .
iOS 14 حدودا 10 روز پیش ، با قابلیت‌ های بسیار زیاد و کاربردی رونمایی شد . "اپل" در طراحی این نسخه تمام تلاش خود را بکار برد تا امکانات و قابلیت‌ هایی را اضافه کند که مدت‌ های زیادی کاربران منتظر دریافت آن ‌ها بودند . شاید کمی طول بکشد تا همه‌ ی دارندگان آیفون این بروزرسانی را دریافت کنند اما اگر شما هم جز این افراد هستید ، مطمئن باشید این صبر کردن ارزشش را دارد چون قرار است با سیستم عامل جدیدی مواجه شوید . در طرف مقابل اندروید 11 را باید سیستم عامل بالغی دانست و از لحاظ قابلیت ، شاید حتی بالغ‌ تر از iOS. به همین خاطر اگر آن را نصب کنید ، متوجه تغییر انقلابی به نسبت قبل نخواهید شد . شکل و شمایل تا حد زیادی مشابه اندروید 10 است و رابط کاربری نیز دست خوش تغییرات خاصی نشده . اما گوگل به جای تمرکز بر زیبا تر کردن سیستم عامل که معمولا شرکت ‌های سازنده‌ ی گوشی ‌های هوشمند با دستکاری اندروید خام این کار را انجام می‌ دهند ، سعی کرده سیستم اعلانات ، پیام‌ رسانی ، دسترسی و مواردی از این دست را بهبود ببخشید . اما بهتر است دقیق ‌تر به تفاوت اندروید 11 و iOS 14 بپردازیم . شما عزیزان می ‌توانید در لیست زیر ، خلاصه ای از مهم‌ ترین قابلیت‌ ها و تغییرات iOS 14 و اندروید 11 را به نسبت قبل مشاهده کنید . صفحه‌ ی هوم اندروید 11 تغییر خاصی به نسبت قبل نداشته . جز این که حالا ردیفی به آن اضافه شده که برنامه ‌های پیشنهادی را به نمایش می‌ گذارد و می ‌توانید بدون نیاز به جست‌ و‌جو در منوی برنامه به آن‌ ها دسترسی داشته باشید . لازم به ذکر است برنامه‌ های پیشنهادی بر اساس استفاده‌ ی شما برایتان به نمایش در می ‌آیند . از دلایل دیگر عدم تغییرات بزرگ در این نسخه ، بهره ‌مندی از قابلیت‌ های خوب است . اندروید در این زمینه نیاز خاصی به تغییر ندارد و گوگل هم آگاه از این مسأله ، مانور زیادی روی این قسمت نداده است .

iOS 14 اما بزرگ ‌ترین تغییر را در همین بخش می‌ بیند . جایی که بار ها و بار ها به خاطر آن به اپل انتقاد های زیادی وارد شد و بالاخره کوپرتینویی‌ ها تصمیم گرفتند فکری به حال آن کنند . اکنون در این صفحه شاهد قرار گیری دسته‌ های مختلف ویجت هستیم که قابلیت شخصی‌ سازی هم دارند . اپل تا کنون مانور زیادی روی ویجت‌ ها نمی داد اما وقتی که این کار را انجام داده ، حتی توانسته از اندروید که سال ‌ها از ویجت پشتیبانی می ‌کرده نیز عملکرد بهتری داشته باشد . ویجت‌ های iOS 14 اکنون در سه اندازه‌ ی دلخواه روی صفحه قرار می ‌گیرند و کاربر می ‌تواند آن‌ها را متناسب با سلیقه ‌ی خود در قسمت‌ های مختلف قرار ده د. هم چنین این ویجت ‌ها با قابلیت Smart Stacks طوری دسته ‌بندی می ‌شوند که پر استفاده ‌ترین آن‌ ها در اولویت قرار می ‌گیرد . هر چند کاربر می ‌تواند مانند تب مرور گر ، با ورق زدن به دیگر ویجت ‌ها نیز دسترسی داشته باشد . در این بخش سیستم عامل اپل تغییر بزرگی را به نسبت قبل در خود نمی‌ بیند . اما در اندروید 11 شاهد تغییر اعلان کنترل محتوای رسانه ‌ای هستیم . در بخش مربوط به رسانه هم چنین می ‌توانید خروجی مربوط به صدا را نیز مشخص کنید . به صورت کلی ، نمی ‌توانیم تغییرات صورت گرفته در این بخش را در هر دو سیستم عامل انقلابی بدانیم . منوی تنظیمات شاید تنها بخشی باشد که می ‌توان گفت اصلا دچار تغییر نشده و همه چیز همانند گذشته است . البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که منوی تنظیمات دو سیستم عامل نیاز به تغییر هم نداشت چون همه چیز به بهترین شکل ممکن طراحی شده است . شاید بتوان تغییر محسوس را در رنگ تم ، بعد از فعال کردن حالت تیره دانست . جایی که این دو ، رنگ متفاوتی از خاکستری را روی صفحه اعمال می ‌کنند . هم چنین در iOS  14، در حالت تیره ، شاهد تیره تر شدن یک سری تصاویر زمینه ‌ی پیش ‌فرض هستیم اما در اندروید چنین چیزی وجود ندارد .

iOS هیچ وقت طرفدار منوی برنامه ها نبوده اما اکنون می ‌توانیم بگوییم اپل موضع خود را نسبت به این موضوع تغییر داده است . اکنون کاربران iOS 14 منوی برنامه‌ ای در اختیار دارند که همه ی برنامه‌ ها در آن جای گرفته . حتی برنامه‌ هایی که شاید نخواهید آن ‌ها را حذف کنید ، اما ترجیح می ‌دهید در صفحه ‌ی هوم نباشند . اندروید اما سال‌ هاست از منوی برنامه‌ ها بهره می ‌برد و کاربر می ‌تواند تغییرات زیادی هم روی آن اعمال کند . منوی برنامه‌ های اندروید 11 هیچ تغییری به نسبت قبل نداشته و همه چیز کاملا برای کاربران نسخه‌ های قدیمی آشنا خواهد بود . البته این در صورتی است که شرکت سازنده‌ ی گوشی‌ های اندرویدی تغییر خاصی روی آن اعمال نکند . چون توضیحاتی که می ‌خوانید در رابطه با نسخه‌ ی خام اندروید است که برای پیکسل ‌ها عرضه می‌ شود . در نهایت هم می رسیم به دوربین که در هیچ یک از دو سیستم عامل تغییر اساسی نداشته است . در حال حاضر نقطه ضعفی را هم در رابط کاربری دوربین گوشی‌ های اندرویدی یا iOS حس نمی ‌کنیم و همه چیز به بهترین شکل ممکن در درست ‌ترین جای ممکن قرار گرفته‌ است . به صورت کلی ، بزرگ ‌ترین تغییرات اندروید به نسبت قبل ، حباب ‌های شناور برنامه‌ ی پیام‌ رسان ، جدا سازی مکالمات از دیگر اعلانات و قرار دادن آن‌ ها در اولویت ، ابزار ضبط صفحه‌ ی داخلی و کنترل محتوای رسانه ‌ای است .  از طرفی iOS هم قابلیت‌ های گسترده‌ ای نظیر ویجت ‌ها ، امکان پین کردن پیام در اپلیکیشن Messages، تصویر در تصویر و App Library را در اختیار دارد . به نظر می ‌رسد پیشرفت اپل بیشتر بوده اما برخی از قابلیت‌ های جدید آن از مدت‌ ها قبل در گوشی‌ های اندرویدی بوده است .
در نهایت پیشنهاد می کنیم جهت بهره مندی از اخبار تکنولوژی روز دنیا و همچ نین اخبار لحظه به لحظه اپراتور ها با سایت سیم کارت همراه باشید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.